Indul a KESKENY ONLINE!

Átlátható nyomdai folyamatok és ügyintézés könnyen, gyorsan és bármikor a Keskeny Nyomda új webes felületén.

Részletek

Cold foil grafikus szemmel

Nincs hozzászólás

Már korábban írtunk a Cold foil technológiában rejlő felhasználási lehetőségekről. Arról, hogy mennyire különlegessé válik egy termék – legyen az csomagolás, vagy nyomtatvány – a cold foil eljárás használatával.

 

Most grafikusok szemszögéből nézzük meg ezen technológiában rejlő lehetőségeket. Azt hogy mire érdemes figyelni grafikai tervezés során és hogyan lehet a legtöbbet kihozni az eljárásban rejlő lehetőségekből. Két grafikust kérdeztünk meg a Cold foil technológiával kapcsolatos tapasztalataikról. Ökrös Zoltán már régóta foglalkozik cold foilos munkák tervezésével. Sokszor volt lehetősége ezen eljárás használatára. Protzner György nemrég óta ismerkedik ezzel a technológiával, így sok újdonsággal is találkozott tervezés során, amire érdemes figyelni, hogy ha valaki a jövőben cold foilos munkákkal szeretne foglalkozni. Mivel ez egy egyre jobban terjedő és látványos eljárás, az alábbi interjúkat érdemes elolvasni.

 

okros_zoltan

Ökrös Zoltánnak (grafikus, Pozitív Logika Produkciós Iroda Kft.) nyomdaipari végzettsége van, de érdeklődése a 90-es évek elején egyre inkább a kiadványszerkesztés, előkészítés és a grafika irányába vezetett. Dolgozott újságok szerkesztőségeiben, reklámügynökségekben, grafikai stúdiókban, először mint operátor de több mint 12 éve már grafikusként tevékenykedik. A Cold foilos munkát a Keskeny Nyomda Lakk Katalógusának a tervezése és előkészítése során ismerte meg és azóta nagy kedvvel használja.

 

– Te miért tartod különlegesnek a cold foilt, mint eljárást?

Mert ez egy igen látványos felületnemesítési eljárás, ami nagyon egyedi, és számos variációs lehetőséggel bíró, könnyen személyre szabható megjelenést ad.
Technikailag nem egy időigényes eljárás ami a hagyományos nyomtatással egy menetben készül, így gyors, és azonnal, már akár a gépinduláskor a megrendelő számára is látható.
Nem igényel plusz szerszámot, klisét, gyártástechnologiát, hanem gyakorlatilag ötödik színként használható.

– Szerinted mi a Cold foil előnye?

A látványos és végtelen szín- és lehetőségvariáció. Markáns minőségi megjelenést sugároz, nem beszélve a megrendelői oldalon jelentkező “wow hatásról”.
Az ahogyan a kép vagy az egyedi design befogadása alá dolgozik, ha kell kiemelve, erősítve a részleteket, ha kell új kontexusba helyezve a látnivalót, de akár egy teljesen új értelmet is tud adni a látványnak, akár a valóságtól elrugaszkodó új forma, “képidegen” elem megjelenésével.

– Milyen típusú munkáknál lehet nagyon jól alkalmazni?

Szerintem minden munkánál alkalmazható ahol elvárás a minőségérzet fokozása, az egyediség, a figyelemfelkeltés, jól érvényesül a napi reklámanyagoktól az exkluzív csomagolásokig minden területen.

– Mennyire ismerik az ügyfelek ezt az eljárást?

A Lakk Katalógus megjelenésével egyre többen ismerik meg és keresik. Fontos azonban az ajánlás, a lehetőségek ismertetése, még sokan hagyományos prégelésnek nézik, és nem ismerik a benne plusz rejlő lehetőségeket. Ha a megrendelő megismeri, megtapasztalja, garantáltan függővé válik.

– Grafikailag mennyire könnyen megvalósítható egy cold foilos munka elkészítése?

Viszonylag egyszerű, az adott programban létrehozott 5. színként kell elképzelni, ami úgy is viselkedik a nyomtatás során. Az egész nyomat területén létrehozható, a finom léniáktól, nagyobb teli flekkekig, de akár 6 pt-os szövegek is mutatósak belőle, használható 100%-os fedésben és finom raszterként is. Felülnyomható, így a rákerülő festék fémes hatásától és annak mértékétől szinte végtelen a felhasználás variációja.

– Mire kell különösen figyelni egy Cold foilos munka grafikai tervezésénél?

Ami a legfontosabbés nem is győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy ahogy egy képpel csodákat tud tenni úgy el is tudja nagyon rontani. A legnehezebb, hogy mindig az adott kép lehetőségeit kell nézni, mik azok a képrészletek, formák, felületek, színek amiken pozitív hatást érünk el, ami hozzátesz és plusz értéket ad a képnek. Nem jó az öncélú jelenlét, az értelmetlen “csicsa” amitől a kép zavarossá válik. Tehát fontos mindig az adott kép lehetőségeinél mérlegelni a Cold foil használat mértékét, és formáját, nincsen általános és kőbe vésett szabály.

Fontos, hogy a fóliának is van egy saját (fémes, szürkés) színe, ami a papír fehérségével szemben sötétíti a kép színeit. A világos részeket nagyon befolyásolja, és könnyen elrontja azt. Például egy arcszínt, az ég kékjét, vagy egy világos ruhát. Hogy ezeket a hibákat elkerüljük, nagy segítséget nyújt a Keskeny Nyomda letölthető cold foil melléklete, ahol példákkal illusztrálják a helyes használatot.

Az előkészítés és a megrendelővel való egyeztetés egyik ha nem a legnagyobb nehézsége, hogy a printen, de még a monitoron is nehéz, vagy inkább lehetetlen reprodukálni a nyomat majdani megjelenését. A nyomdában már lehetőség van proofot kérni, ahol a megrendelő is le tudja ellenőrízni, hogyan fog kinézni a nyomat. Azonban e nélkül a grafikus is “csak” elképzelni tudja és ezt jellemzően valami halványszürke színnel mutatja, de ezt teljesen (fémesen csillogó) valójában csak a gépinduláson látja meg mindenki, ezért fontos a grafikus tapasztalata és a megrendelő bizalma.

– Egy munka elkészülte után mik az általános megrendelői visszajelzések?

Nagyon pozitívak a visszajelzések, általában követi a következő felkérés.

protzner_gy

Protzner György (grafikus, C6 Média Kft.) több mint tizenöt éve foglalkozik grafikával, designnal. Ebből tíz évet szabadúszóként töltött, előtte dolgozott országosan megjelenő magazinoknál, PR- és marketingügynökségeknél is. Szinte valamennyi online és offline területen kipróbálta már magát, legyen az kis weblap, microsite, portál, flash és html bannerek, mobil app, közösségi felületek, logó, arculat, kiadványok, magazinok, könyvek, termékek tervezése.

 

Mikor találkoztál először a cold foil eljárással?

Kb. másfél éve találkoztam először a cold foil technológiával. Egészen addig, ha valami – valóban – fémes felületről volt szó, ott volt a jól bevált prégelés. Ennek köszönhetően az első cold foilos anyagom nem sokban különbözött a szokásos megoldástól. valamilyen színes alap, rajta valamilyen fólia/lakk, aztán a fémfelület, jól elkülönülve, “ahogy azt kell”. Nem sokkal később, ahogy tudatosult bennem a technológia lényege, már bátrabban használtam, ebben igencsak sokat segített egy, a Keskeny Nyomda által tartott előadás és a letölthető segédlet, ahol a különféle nyomdatechnikákat és felületkezeléseket már elkészült anyagokon keresztül bemutatva lehetett megismerni.

– Mennyire egyszerű a cold foil grafikai megvalósítása?

Aki gyakorlott a különféle nyomdai anyagok előállításában (értve ez alatt, hogy a végleges, leadásra szánt nyomdai fájlokat is ő állítja elő), annak nem okozhat különösebb gondot,
gyakorlatilag a technikai megvalósítás olyan, mintha egy formalakk réteget készítenénk, azzal a különbséggel, hogy itt a végeredmény nem a “festék felett fénylik”, hanem alatta csillog. Akinek nincs ilyen tapasztalata vagy komolyabb gyakorlata, az is könnyen megbarátkozhat a technológiával, hiszen a legtöbb szakember rendelkezik azzal a vizuális képzelőerővel, ami eleve szükséges a munkához, így nem okozhat különösebb gondot fejben összerakni a végeredményt. Javasolt viszont az első pár munkánál cold foil proofot készíteni (már erre is van lehetőség) vagy kikérni a nyomda szakembereinek a véleményét, akik napi szinten találkoznak a technológiával, így már látatlanban is igen nagy tapasztalatuk van, hogy mi fog jól kinézni és mi nem.

– Mit tartasz a cold foil előnyének?

Azt a valódi fémes hatást, amit semmiféle pantone metal színnel nem lehet elérni, főleg nem utólagosan lakkozva, és azt, hogy szabadon színezhetem, hiszen a fémes réteg a festék alá kerül, cserébe nem kell plusz fehér alányomással foglalkozni, mint az ezüstfóliázott ívek nyomásánál.

– Mennyire könnyíti, vagy nehezíti meg egy grafikus életét egy cold foilos megrendelés?

Nem jobban, mint – ahogy már fentebb említettem – egy lakkréteg elkészítése, talán egy kis plusz adrenalintöltettel megspékelve, hiszen itt az esetleges hibás megoldás
jobban látszik, mint egy, a fény felé mozgatott lakkréteg esetében. Azt sem szabad elfelejteni, hogy sokszor a grafikus az, akinek a designon felül “el kell adnia” magát a nyomdai készterméket is technológiai értelemben, és ez nem csupán a szabadúszókra igaz, sokszor cégen belül is a kreatív feladata javasolni egy-egy nyomdai/kötészeti megoldást. A cold foil esetében ez azért nehéz, mert a megrendelőknek még csak nagyon kis része ismeri ezt a megoldást, az elmúlt évtized(ek)ben beleégett az emberek fejébe a fólia+lakk+prég “szentháromság”.

– Mit gondolsz, milyen esetekben lehet jól alkalmazni a cold foilt?

Bárhol, ahol nem szükséges az egész felületet fémezni, ahol a prégelés nem alkalmazható az esetleges kis méretek miatt, illetve ahol több színt/színátmenetet is szeretnénk használni sima ezüst vagy a rendelkezésre álló fix fóliaszínek helyett.

– Most, hogy először találkoztál a cold foilos munkával, volt-e olyan nehézség, amikor elakadtál? Ekkor honnan tudtál tanácsot kérni?

Az első komolyabb kihívás a cold foil mint színátmenet használatánál érkezett. Míg ez az újabb (pl. hibrid effekt) lakktípusoknál nem okoz akkora gondot, itt nagyon kell figyelni arra, hogy mikor “záródik” be a festékként használt fémfelület, éppen ezért nagyon óvatosan kell bánni az alátöltések százalékos értékeivel. Tanácsot itt is a Keskeny Nyomdától kaptam, ahol a szóbeli segítségen felül már elkészült és kinyomtatott referenciaanyagokon és saját bemutatóanyagaik fájlforrásait tanulmányozva sikerült megoldani egy-egy újabb feladatot.

Amennyiben a Cold foil technológiával kapcsolatban további kérdés merülne fel, írjon nekünk a k.nagy@keskeny.hu email címre.

A cold foil segédletünk letölthető a mellékelt oldalon.

A metalizált felületre proofolásról itt olvashat bővebben.

Kategória:
  Blog Hírek
ezt a bejegyzést 0 alkalommal osztották meg
 000

Válasz

Email címe nem kerül nyilvánosságra.

Ajánlatot kérek